foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
Vítejte na stránkách Musher klubu JCC

Budování kondice u psa

 

Úvodem

Ačkoliv se u ostatních psích sportů jako je agility, flyball nebo bull sportů setkáváme už celkem běžně se sofistikovanými tréninkovými plány, které si nikterak nezadají s plány špičkových atletů, tak u mushingu to ještě není úplnou samozřejmostí. S postupným přílivem „nové krve“ z výše jmenovaných sportů přichází i pomyslné know how speciálních psích tréninků, které nejsou pouze na bázi dlouhých tahů. U psů, stejně jako u lidí, musíme budovat absolutní základ pro pozdější tréninkové nástavby v podobě síly, rychlosti nebo vytrvalosti. Tento základ nazvěme příznačně „základní kondice“.

 

Každý aktivní sportovec už ví, o čem se asi budeme bavit. Ano! Jsou to třeba ty dlouhé zimní objemové běhy, které Vám budují základní kondici. Mnoho sprinterů je nesnáší a bere je jako nutné zlo a maratonci si je dávají k snídani. Proč tyto běhy aplikovat v tréninku psa? Jaký mají význam pro jeho kondici? Na vše si v tomto článku odpovíme.

Srdce a plíce

V poměru k velikosti a hmotnosti psa jsou jeho srdce a plíce daleko větší než ty naše. Srdce psa tvoří 0,7 - 0,9 % hmotnosti psa, zatímco to lidské pouhých 0,3 % celkové hmotnosti. Nicméně funkce plní stejné a pro stabilní kvalitní výkon je třeba poctivá průprava. Proces okysličení krve a její transport napříč tělem je vzhledem ke stavbě těla a primárnímu určení psa velmi efektivní. Není proto divu, že u plemen, jako jsou ohaři, může vitální kapacita plic dosahovat až čtyřnásobku špičkového maratonce. Z toho vyplývá, že základní zátěž psa se bude pohybovat v jiné dimenzi, než je ten náš loudavý zimní výběh. 

 

Smysl tréninku kondice a co se v těle psa děje

Základní kondice slouží jako základová deska pro pozdější tréninky. Lze si ji také představit jako nosný pilíř výškové budovy. Čím větší a pevnější základ bude, tím větší následnou zátěž tělo unese. Proto je tato fáze tréninku alfou a omegou všech pozdějších tréninků. Úsilí vložené do těchto tréninků má své prokazatelné benefity v pozdější fázi. Bez ohledu na to, jestli je Váš pes musherský tahoun, agiliťák nebo weight puller, je nutnost budování základní kondice u všech stejná. Specializace se staví až na základní kondici v pozdějších speciálních trénincích.

Untitled 1

 

Váš pes tréninkem základní kondice buduje a rozšiřuje aerobní zónu. Svaly si zvykají na mírné vyplavování kyseliny mléčné. Pomalá svalová vlákna se procvičují a učí se efektivně hospodařit s kyslíkem a energií. Při této zátěži je zdrojem energie téměř výhradně tuk, který je zároveň nejefektivnějším palivem. (Pozn.: Pokud má Váš pes nadváhu, tak namísto hledání „light“ verze krmiva byste určitě měli zařadit více pohybu právě v této zátěži, protože na rozdíl od člověka je zde efekt redukce váhy takřka okamžitý.)

 

 

 

 

Popis tréninku

Jezdíte se svým psem na volno u kola? Chodí s Vámi běhat? Chodí s Vámi plavat? Všechny tyto činnosti jsou nenásilnou formou tréninku základní kondice. Ideální doba pro tyto tréninky je mimo závodní sezónu, kdy se trénink zaměřuje už na samotné specializace. Proto nenechávejte své parťáky doma a snažte se je brát co nejčastěji na Vaše výběhy nebo jízdy do přírody. V závodní sezoně se Vám toto úsilí několikanásobně vrátí. Obecnou vytrvalost samozřejmě trénujeme i v závodní sezoně, ale pouze omezeně a jen v delších obdobích mezi závody. Když bychom chtěli četnost těchto tréninků vyjádřit procentuálně ve vztahu k období, tak 80 % všech tréninků mimo sezonu po dobu alespoň 1,5 - 2 měsíců bude tvořit právě trénink základní kondice. V době těsně před sezonou už to bude jen 50 % a během sezony do 30 %.

Trénink základní kondice neměříme na kilometry, ale sledujeme dobu, po kterou je pes v nepřetržitém pohybu. Ideálně 20 - 50 minut, nikoliv však méně než 20 minut. Ani zkušení běžci neměří kilometry, protože dobře vědí, že záleží na přiměřeném srdečním tepu (70 - 80 % maximální tepové frekvence) a době, po kterou je této vyšší tepové frekvenci tělo vystaveno. (Pozn.: Maximální tepová frekvence a konkrétní tepová frekvence pro mírnou až střední zátěž je u psů neprobádanou krajinou a pevně věřím, že se již brzy objeví publikace, která tyto procesy popíše. V současné době vkládám nejvíce nadějí do nového oboru kynologie ČZU v Praze.)

 

Protože budeme pokračovat v těchto článcích popisujících jednotlivé fáze tréninků z trochu hlubšího pohledu než jen „zapřáhni a tahej“, tak přikládám i jednoduchou vizualizaci tréninku.

základní kondice

 Závěrem

Mnoho závodníků může argumentovat, že pravidelným tréninkem běhu na volno u kola se pes učí šetřit energii a volně cválat, což je při bikejöringu nežádoucí. Spíš než o opodstatněný argument se jedná o obavy a spekulace. Řada špičkových trenérů psů napříč kynologickými sporty ví, že pes si pamatuje stereotypy a je velmi snadno schopný rozlišovat jednotlivé činnosti na základě konkrétních spouštěčů, jakou jsou postroje, atmosféra a naučené povely. Proto jsou obavy ohledně zobecnění a přenosu chování zbytečné.

Příště se můžete těšit na článek o nástavbách a dělení tréninků na rychlostní, silové, vytrvalostní a jejich případné mutace pro potřeby konkrétních sportovních disciplín.

 

Autor: Jan Hladký